Jos olet aktiivinen salitreenaaja, ja kärsit vatsan toimintahäiriöistä tai suolisto-ongelmista, niin nyt kannattaa jatkaa lukemista. Kerromme mistä vaivat yleisimmin johtuvat, ja mitä niiden parantamiseksi voi tehdä.

 

”Pyrin syömään mahdollisimman puhtaasti”, kuulee sanottavan monen fitness-kisaajan suusta. Tämä tarkoittaa usein ruokavaliota, jossa on mahdollisimman vähän sokeria ja rasvaa. Usein ”puhdas” syöminen tarkoittaa myös sitä, että raaka-aineita on erittäin rajallinen määrä. Moni alan harrastaja elää broilerilla, riisillä, parsakaalilla ja raejuustolla, sekä proteiinipirtelöillä ja -patukoilla. Ihan kiva lihasten ja rasvaprosentin kannalta, mutta tämä ruokavalio pilaa suoliston – usein jopa kroonisesti. Ja hassua on, että joko tätä ongelmaa ei tunnisteta, tai siitä ei haluta puhua. Nyt puhutaan ja nyt kerromme miksi tämä ruokavalio on tuhoisaa suolistollesi.

Kuidut ovat tärkeitä, mutta ne eivät vielä riitä

Varmaan tiedätkin, että suolistosi tarvitsee kuituja voidakseen hyvin. Siksi varmaankin lisäät joskus hieman kaurapuuroa aamuraejuustoosi ja laitat pakastemarjoja smoothieesi. Ja kun se 25 g kuitua ei kuitenkaan täyty näistä, lisäät psylliumia päivän seuraavaan smoothieen. Kun ruokavalion makrot ovat täydelliset, D-vitamiinit ja omegat lisätty, sekä kuidun määrästä huolehdittu, niin miten on mahdollista, että suolistosi ei ole kunnossa, vaan vatsa on usein löysä, ulostaminen epäsäännöllistä ja outoja tuntemuksia sillä alueella on usein? Kurjaa ja epäreilua, koska sinähän syöt ”puhtaasti”? 

Puhdas ruokavalio on *erseestä

Puhtaalla ruokavaliolla usein tarkoitetaan myös sitä itseään, eli puhdasta. Tämä tarkoittaa, että jos vihanneksia, juureksia ja sieniä yms. syödään, niin ne ovat tehotuotettuja, keinotekoisen puhtaissa olosuhteissa kasvatettuja. Nämä vielä pestään ja harjataan putipuhtaiksi, ja vieläpä kuoritaan. On ihan kivaa että kaikki on puhdasta ja ihanaa Instagram-kuvissasi, mutta suolistosi ja suolistobakteerisi ovat toista mieltä. Ne nimittäin tykkäävät likaisemmasta meiningistä, eivätkä vain tykkää, vaan liika puhtaus tuhoaa suolistobakteeriesi ja suolistosi terveyden elinehdot. 

Kuidut eivät ole ainoa asia mitä suolistobakteerisi kaipaavat voidaakseen hyvin. Ne nimittäin kaipaavat likaa ja pöpöjä. Multaa, maaperän bakteereja, maitohappobakteereja, maaperän humusaineita ja jopa jossain määrin toisinaan suolistoloisia. Kyllä, suolistosi tarvitsee ”likaa”, ja tästä on tieteellistä tutkimusta kertynyt jo paljon. Jos ihminen elää liian steriilissä ympäristössä syöden liian puhdasta ruokaa, suolistobakteerien lajikirjo yksipuolistuu ja on suuri riski, että suoliston terveydelle haitalliset bakteerilajit valtaavat suolistosi, tehden siellä tuhojaan.

IBS, koliitit, vuotavan suolen syndrooma ja monet toiminnalliset ruoansulatuskanavan ongelmat eivät johdu vaan jostakin mystisestä viasta sinussa, vaan edellämainitusta liiasta puhtaudesta. Aiemmin ihmiset söivät juureksia ja kasveja suoraan luonnosta, jolloin ruokavalioon tuli mukaan multaa ja humusaineita, suolistojen pysyessä terveinä. Ruoka ei ollut puhdasta, mutta ihmiset pysyivät terveinä. Jotenkin nurinkurista, eikö totta? Se, mitä olet oppinut yläasteella kotitaloustunnilla ruoan puhtausvaatimuksista ei ehkä sittenkään ole se paras tapa ajatella asiaa.

Fitness food: OH SHIT!

Kun rasvaprosentti halutaan pitää alhaalla, vältetään sokeria ja rasvaa eli ylimääräistä energiaa. Välillä kuitenkin on kivaa herkutella, ja monelle se proteiinipatukka tai ihana smoothie ajaa saman asian. Mutta jos sokeria tai rasvaa ei ole, mistä se nautinto tulee? No makeutusaineista tietenkin. Ovathan ne nyt pienempi paha kuin sokeri, vai mitä? Väärin. Aspartaami ja muut keinomakeutusaineet ovat nykyään erittäin yleisiä ei vain juomissa, vaan myös proteiinijauheissa, -patukoissa, -rahkoissa, -vanukkaissa ja -smoothieissa. Hiljattain julkistettu kansainvälinen tutkimus totesi keinomakeutusaineiden aiheuttavan suolistobakteerien erittävän toksiineita, eli hermo- ja solumyrkkyjä suolistoa tulehduttamaan ja jopa syöpää aiheuttamaan. Keinomakeutusaineet ovat paljon aiempaa luultua vaarallisempia, ja jos ruokavalio on mallia fitness, niiden saanti on todennäköisesti vieläpä lisääntynyt.

Korjaustoimenpiteitä sairastuneelle suolistolle

Aivan ensimmäisenä tulisi luopua puhtauden harhasta. Ruoan ei pidä olla liian puhdasta minkään alueen osalta. Älä harjaa ja kuori vihanneksia, vaan syö perunat, porkkanat ja muut juurekset kuorineen aina kun mahdollista, äläkä pese niitä hysteerisen puhtaiksi. Tämä saattaa tuntua aluksi vaikealta, mutta kaikkeen tottuu. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kenenkään pitäisi ruveta varsinaisesti multaa syömään.

Kaikkia rasvoja tulisi saada monipuolisesti sen sijaan, että rasvalähteenä käytettäisiin pelkästään kookos- tai MCT-öljyä tai muuta älytöntä ja yksipuolistavaa. Käytä ihan rohkeasti kaikenlaisia rasvoja. Voita ja kermaa, rypsiä ja rapsia, oliiviöljyä, rasvaista kalaa, hamppuöljyä jos siltä tuntuu ja vaikka valaanrasvaa. Suolistobakteerisi ja solusi tarvitsevat monenlaisia rasvoja voidakseen hyvin.

Monipuolisuus on hyvästä

Ruoan raaka-aineita tulisi saada monipuolisesti. Mitä monipuolisempi ruokavaliosi on, sitä monipuolisempana suolistobakteerikantasi pysyy, ja sillä osastolla monipuolisuus on hyvästä. Kaupan heviosastolla kannattaa ottaa tavaksi kokeilla uusia hedelmiä, vihanneksia, juureksia ja marjoja, ja luomuna aina jos mahdollista. Kannattaa myös vaihdella raakojen ja kypsytettyjen ruokien välillä, eli monipuolisuus myös valmistustavassa on suositeltavaa. Myös hapatettuja tuotteita kannattaa kokeilla rohkeasti, ja sisällyttää niitä myös säännöllisesti ruokavalioon. Bratwurst ja sauerkraut eivät ole ehkä niitä perinteisimpiä urheilijoiden eväitä, mutta hei – ei kerran tai kaksi kuussa vielä saksalaiseksi tee. Pääasia terveen suoliston kannalta olisi se, että ruoka on monipuolista, vaihtelevaa, ja että sitä on nautinnollista syödä.

Täsmäase suoliston nopeaan korjaamiseen

Jos edellämainitut muutokset eivät vielä auta, tai haluat nopeampaa muutosta kohti parempaa suolistoterveyttä, voit sisällyttää ruokavalioosi maaperän aineita. Ei ehkä multaa tai turvetta kuitenkaan, vaan tiivistettyä ja tasalaatuista humusainetta. Tällä hetkellä markkinoiden ainoa tuote on Black Stuff. Sen sisältämät orgaaniset hapot nimeltään fulvohappo ja humushappo palauttavat nopeasti suoliston normaalin tasapainon. Parhaat tulokset suolistosi korjaamiseen saadaan kuitenkin kokonaisuus huomioonottaen.

Tässä vielä nopea checklist terveelle suolistolle:

  • syö monipuolisesti luomujuureksia kuorineen, älä harjaa aivan puhtaaksi
  • syö muutenkin monipuolisesti, myös proteiini-, kuitu- ja rasvalähteitä
  • lopeta keinomakeutusaineiden käyttö
  • nauti ruoasta, älä tee siitä stressin aihetta
  • lisää ruokavalioosi jossain muodossa maaperän humusaineita (Black Stuff)

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *